Privacy and GPDR Cookie Consent

ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ: Πώς να μιλήσω στο παιδί μου για φυσικές καταστροφές

Οι φυσικές καταστροφές, όπως οι σεισμοί, οι πλημμύρες, οι καταιγίδες και οι πυρκαγιές, μπορεί να τρομάζουν τα μικρά παιδιά και να τους δημιουργούν αισθήματα άγχους και φόβου. Για αυτούς, οι ενήλικες και μέσα σε αυτούς και οι γονείς τους, είναι άνθρωποι με υπερδυνάμεις που μπορούν να τους προστατεύσουν απέναντι σε κάθε κίνδυνο. Και το να τους βλέπουν τώρα ανήμπορους μπροστά στη σφοδρότητα των φαιινομένων αυτών, μπορεί να είναι για εκείνα εξαιρετικά τρομακτικό.

Είναι λοιπόν σημαντικό να τα ενημερώσουμε σωστά για τις καταστάσεις αυτές, προκειμένου να τα βοηθήσουμε να κατανοήσουν τι συμβαίνει και να αντιμετωπίσουν τους φόβους και την ανασφάλεια που προκαλούν τέτοια φαινόμενα.

  • Χρησιμοποιούμε κατάλληλο λεξιλόγιο και προσέγγιση: Εξηγούμε τις φυσικές καταστροφές με απλά λόγια που αντιστοιχούν στην ηλικία και το επίπεδο κατανόησης του παιδιού μας. Προσαρμόζουμε τις πληροφορίες που δίνουμε στα παιδιά ανάλογα με την ηλικία τους. Μιλάμε με απλά κατανοητά λόγια στα μικρότερα παιδιά και με περισσότερες λεπτομέρειες στα μεγαλύτερα. Αποφεύγουμε να τα φοβίζουμε με τρομακτικές λεπτομέρειες. Εστιάζουμε στα βασικά.
     
  • Κρατάμε θετική και καθησυχαστική στάση: Οι φυσικές καταστροφές είναι τρομακτικές, αλλά πρέπει να διατηρούμε θετική και καθησυχαστική στάση μπροστά στα παιδιά μας. Εξηγούμε ότι πολλοί άνθρωποι και οργανισμοί είναι προετοιμασμένοι και επιφορτισμένοι με το να βοηθήσουν και να προστατέψουν τους ανθρώπους κατά τη διάρκεια τέτοιων καταστάσεων.
     
  • Ενθαρρύνουμε τις ερωτήσεις: Προτρέπουμε τα παιδιά να ρωτούν και να εκφράζουν τις σκέψεις και τις ανησυχίες τους σχετικά με τις καταστροφές. Είναι σημαντικό να αισθανθούν τα παιδιά ότι το περιβάλλον του «αντέχει» το συναίσθημά τους. Ακούμε τις ερωτήσεις τους χωρίς να διακόπτουμε και προσπαθούμε να τους απαντήσουμε όσο το δυνατόν πιο κατανοητά και ειλικρινά. Αν δεν γνωρίζουμε την απάντηση σε μια ερώτησή τους, είναι καλό να το πούμε και να ψάξουμε μαζί πηγές πληροφόρησης.
     
  • Καταστρώνουμε μαζί Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης: Εξηγούμε τη σημασία της προετοιμασίας για τις φυσικές καταστροφές και πώς η προληπτική δράση μπορεί να βοηθήσει να μειωθούν οι κίνδυνοι. Συμπεριλαμβάνουμε τα παιδιά μας στη δημιουργία ενός οικογενειακού πλάνου έκτακτης ανάγκης που θα τους δημιουργήσει το αίσθημα της ασφάλειας.
     
  • Δείχνουμε αλληλεγγύη: Εξηγούμε πώς οι άνθρωποι βοηθούν ο ένας τον άλλον κατά τις φυσικές καταστροφές και την έννοια της συνεργασίας, μαζεύουμε ρουχα ή άλλα εφόδια για τους πυρόπληκτους ή ψάχνουμε πώς μπορούμε κι εμείς να βοηθήσουμε. Αυτό θα δημιουργήσει στο παιδί τη σιγουριά ότι αν ποτέ συνέβαινε και στην οικογένειά του το ίδιο, θα υπήρχαν άνθρωπου για να τους στηρίξουν. 
     
  • Προσέχουμε τα μέσα απο τα οποία ενημερώνονται τα παιδιά μας: Οι μόνιμα ανοιχτές τηλεοράσεις και τα ραδιόφωνα στο σπίτι και η έκθεση των παιδιών σε αυξημένο όγκο πληροφόρησης  μπορεί να οδηγήσουν σε αύξηση του άγχους και του φόβου που θα δυσκολευτούν πολύ να επεξεργαστούν. Το ίδιο και η άκριτη περιπλάνηση στον κυβερνοχώρο, συμπεριλαμβανομένων των social media και του You Tube. 

Τέλος, σε περίπτωση που οποιαδήποτε από τις αντιδράσεις ενός παιδιού ή κάποια αλλαγή στη συμπεριφορά του μας προβληματίζει, αναζητούμε την βοήθεια και τις συμβουλές ειδικού, όπως είναι ο παιδοψυχολόγος για το πως να λειτουργήσουμε υποστηριτικά προς το παιδί.

 

To the main pageNext article