Privacy and GPDR Cookie Consent

Εξωσχολικές δραστηριότητες: Είναι απαραίτητες; Πόσες; Πώς θα τις επιλέξω; Ένας οδηγός για να κάνουμε τη σωστή επιλογή.

της Έλενας Δαβράδου, ΜΑ, PhD
Εκπαιδευτικού Ειδικής Αγωγής

 

Η επιστροφή στα σχολειά είναι πλέον γεγονός και οι σκέψεις των γονέων, αναφορικά με το ποια δραστηριότητα θα επιλέξουν για τα παιδιά τους, είναι κάτι που τους απασχολεί έντονα.

Άραγε οι εξωσχολικές δραστηριότητες ωφελούν τα παιδιά ή όχι; Και ποιά είναι η ιδανικότερη επιλογή;
Χορός ή κολύμβηση; Ιππασία ή ενόργανη; Φυσικά η επιλογή δεν είναι εύκολη υπόθεση, όμως λαμβάνοντας υπόψη τις σωστές παραμέτρους, οι πιθανότητές να βρείτε τι ταιριάζει στο παιδί είναι μεγαλύτερες.

Αρχικά ν' αναφερθούμε σε αποτελέσματα ερευνών, τα οποία καταδεικνύουν πως η συχνότητα με την οποία τα παιδιά βιώνουν εμπειρίες εκτός σπιτιού, είναι καθοριστικός παράγοντας στην εξέλιξη του λόγου και της ομιλίας, στην σχολική ετοιμότητα αλλά και στην καλύτερη ακαδημαϊκή επίδοση.

Όμως πέρα από τα εκπαιδευτικά οφέλη τα παιδιά κοινωνικοποιούνται, αποκτούν αυτοπεποίθηση, δημιουργούν φιλίες και διευρύνουν τους ορίζοντές τους.

Εκτός αυτών η συμμετοχή σε δραστηριότητες ωφελούν στη σωματική και ψυχική υγεία. Καλλιεργείται η ομαδικότητα, η πειθαρχία και η προσήλωση σε έναν στόχο.
Μην ξεχνάμε πως για να επιτύχουμε στην ενήλικη ζωή δεν αρκεί μόνο η μόρφωση και τα πτυχία, αλλά και η ικανότητά να συμπεριφερόμαστε κοινωνικά και να διαχειριζόμαστε επιτυχώς τις καθημερινές προκλήσεις.
Άλλωστε, η κοινωνική συμπεριφορά και η διαχείριση καθημερινών ζητημάτων είναι κάτι που θα συνοδεύει τα παιδιά μας και στην ενήλικη ζωή τους.

Πως θα επιλέξουμε όμως τις κατάλληλες δραστηριότητες για το παιδί μας;

Η ηλικία του παιδιού παίζει σημαντικό ρόλο.
Η ηλικία των 3-4 ετών είναι καταλληλότερη για να ξεκινήσει ένα παιδί δραστηριότητες. Βασική παράμετρος φυσικά είναι η γνωστική και η συναισθηματική του νοημοσύνη και η ικανότητά του να μπορεί να ανταποκριθεί επαρκώς στις απαιτήσεις της δραστηριότητας που επέλεξε.Να σημειωθεί πως πριν την ηλικία των 3 ετών υπάρχουν μαθήματα βρεφικής κολύμβησης (baby swimming), στα οποία τα βρέφη συνοδεύονται πάντα απ τους γονείς/συνοδούς τους & ξεκινούν από 6 μηνών.

Όταν πρόκειται για μικρές ηλικίες οι γονείς είναι εκείνοι που αποφασίζουν σε ποια δραστηριότητα θα συμμετάσχει το παιδί. Τα μεγαλύτερα παιδιά εκφράζουν τις προτιμήσεις τους είτε γιατί μια δραστηριότητα εκφράζει αυτό που πραγματικά θέλουν, είτε γιατί ακολουθούν τους φίλους τους. Οι γονείς λοιπόν πρέπει να είναι ενεργητικοί ακροατές ανεξάρτητα από τα δικά τους θέλω και παρατηρητικοί ως προς τις κλίσεις του παιδιού.

Πάντα πρέπει να δίνεται στο παιδί ο κατάλληλος χρόνος προσαρμογής για να εκφραστεί, να ενταχτεί σε μια ομάδα, να δείξει τις ικανότητές του ακόμη και τα πιθανά του ταλέντα.
Μέσω της δραστηριότητας στοχεύουμε κυρίως στην ευχαρίστηση και στη μάθηση και δευτερευόντως, στις μικρές ηλικίες ειδικά, στην επιτυχία. Πρέπει λοιπόν, να δίνουμε έμφαση αποκλειστικά στην ευχαρίστηση του παιδιού μας και στην ανάπτυξη της υγιούς προσωπικότητάς του.

To the main pageNext article