Privacy and GPDR Cookie Consent

Βοηθώ το παιδί μου με τα μαθήματά του στο σπίτι: 5 τρόποι που μπορεί ο γονιός να υποστηρίξει έμπρακτα την απόδοση του παιδιού

της Έλενας Δαβράδου, ΜΑ, PhD
Εκπαιδευτικού Ειδικής Αγωγής

 

Ο ήχος από το πρώτο κουδούνι της επιστροφής στο σχολείο αντήχησε πρόσφατα στα αυτιά μικρών και μεγάλων και τα παιδιά πήραν ήδη ξανά τις θέσεις τους στα θρανία. 

Πόσο εύκολο ή δύσκολο όμως είναι να αντεπεξέλθουν στα σχολικά τους καθήκοντα μετά τη μακρά περίοδο των διακοπών; Και πώς μπορούμε εμείς ως γονείς να κάνουμε την προσαρμογή αυτή ευκολότερη και να δημιουργήσουμε στο σπίτι τις κατάλληλες συνθήκες για ακαδημαϊκές επιδόσεις; 


Ζητήσαμε από την εκπαιδευτικό Έλενα Δαβράδου να μας δώσει τις συμβουλές της - κι εκείνη απομόνωσε πέντε σημαντικούς τομείς που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο.  


1. Χώρος μελέτης: καθαρός, τακτικός, φωτεινός
Ο χώρος που το παιδί μελετά τα μαθήματά του παίζει πολύ σημαντικό ρόλο. Θα πρέπει να είναι σωστά οργανωμένος, τακτοποιημένος και με καλό φωτισμό, τόσο κατά τη διάρκεια της ημέρας, όσο και όταν πέφτει το φώς, προκειμένου να μη διασπάται η προσοχή του μαθητή. Προτιμάμε το φυσικό φως καθώς δεν κουράζει τα μάτια και προκαλεί καλή διάθεση. Το δωμάτιο πρέπει να διατηρείται καθαρό και οργανωμένο, ώστε να μην είναι διασπαστικό για το παιδί. Αποφεύγουμε στον ίδιο χώρο ή τουλάχιστον στο οπτικό του πεδίο να υπάρχουν παιχνίδια, gadget, τηλεόραση. Βοηθά πολύ το γραφείο να έχει μόνο τα απαραίτητα για τη μελέτη - και μάλιστα για το συγκεκριμένο μάθημα με το οποίο ασχολείται εκείνη τη στιγμή. 

 

2. Ρουτίνα: Ασφάλεια για το παιδί - Αυτονομία στο διάβασμα 
Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να εγκαθιδρυθεί μια καθημερινή ρουτίνα αναφορικά με την οργάνωση του διαβάσματος. Η ρουτίνα - και εν συνεχεία αυτής το σταθερό πρόγραμμα - δημιουργεί ασφάλεια στα παιδιά και βοηθά ώστε να αποφεύγονται διαφωνίες και εντάσεις. Σταδιακά, το παιδί θα λειτουργεί όλο και πιο αυτόνομα ως προς το διάβασμά του, καθώς θα έχουν παγιωθεί συγκεκριμένες ενέργειες και θα του έρχονται αυτόματα. 


TIP: αφήνουμε το παιδί να εμπλακεί στη διαμόρφωση του προγράμματος. Το ρωτάμε για παράδειγμα "πόση ώρα νομίζεις ότι χρειάζεται να μελετάς κιθάρα; Θα είσαι εντάξει με 20 λεπτά την ημέρα;". Κατ΄αυτόν τον τρόπο, το παιδί είναι μετά πιο πρόθυμο να εφαρμόσει το πρόγραμμα που το ίδιο θα έχει θέσει με τη βοηθειά.

 

3. Ύπνος: Πόσες ώρες είναι αρκετές;  
Ο ύπνος είναι ζωτικής σημασίας και επηρεάζει τις πιο σημαντικές πτυχές της ζωής, όπως την σωματική υγεία, τη διαύγεια του νου, τη μνήμη, τη συγκέντρωση, τη μείωση του άγχους, την σωματική και την πνευματική ανάπτυξη.


Η Αμερικανική Παιδιατρική Ακαδημία, στις νέες  οδηγίες της, δίνει τον παρακάτω πίνακα για τις ανάγκες που ένα παιδί έχει για ύπνο ανάλογα με την ηλικία στη οποία βρίσκεται.

 
3-5 ετών 10-13 ώρες το 24ωρο
6-12 ετών 9-12 ώρες το 24ωρο
13-18 ετών 8-10 ώρες το 24ωρο


Φροντίζουμε λοιπόν το παιδί να λαμβάνει τις ώρες ύπνου που χρειάζεται προκειμένου να αντεπεξέλθει στις υποχρεώσεις του αποτελεσματικά. 

 

4. Διατροφή: το σωστό καύσιμο για καλές επιδόσεις 
Είναι  υποχρέωση του γονιού να φροντίζει ώστε το παιδί να τρέφεται σωστά και να λαμβάνει όλα τα γεύματα της ημέρας. Η μέρα είναι καλό να αρχίζει με ένα σωστό πρωινό καθώς έχει θετική επίδραση στην απόδοση.

Ακόμη, είναι καλό οι μαθητές να τρέφονται με υγιεινά σνακ ανάμεσα στα γεύματα ώστε η παροχή γλυκόζης στον εγκέφαλο να είναι σταθερή. Αποφεύγουμε να φορτώνουμε το παιδί με μεγάλα επιβαρυντικά γεύματα, καθώς η δυσφορία που μπορεί να επιφέρουν, εμποδίζει το διάβασμα.

 

5. Ανατροφοδότηση και ενθάρρυνση: τελευταίο αλλά πιο σημαντικό  
Σημαντικό ρόλο παίζει η θετική στάση των γονιών και των φροντιστών (γιαγιά, παππούς, κοπέλα που κρατά το παιδί, κλπ). Είναι εκείνοι που μπορούν ουσιαστικά να υποστηρίξουν το παιδί στο ταξίδι της μάθησης. 

Ακόμα κι αν οι ίδιοι δεν διαθέτουν τις γνώσεις για τον έλεγχο της σχολικής επίδοσης του παιδιού, είναι εκείνοι από τους οποίους το παιδί περιμένει υποστήριξη και αποδοχή. Για αυτόν το λόγο, είμαστε πάντα διακριτικά κοντά στο παιδί, αφουγκραζόμαστε τις ανάγκες του, προσφέρουμε θετική ανατροφοδότηση και, εφόσον είναι αναγκαίο, απευθυνόμαστε στους σωστούς επαγγελματίες γενικής ή και ειδικής αγωγής για να προσπελάσουμε τυχόν ζητήματα μαθησιακών ελλείψεων.

 

Σκοπός είναι η καθημερινή μελέτη να μετατραπεί σε μια γόνιμη, παραγωγική αλλά και ευχάριστη διαδικασία που όχι μόνο δεν κουράζει το παιδί, αλλά και του στρώνει το έδαφος για να κατακτήσει τη γνώση. Πάντα, βέβαια, με τις ανάλογες εκείνες προϋποθέσεις που αρμόζουν στις συνήθειες, την προσωπικότητα και την ηλικία του.

 

To the main pageNext article